Hieronder nog alle voor- en nadelen voor u op een rijtje.
Voordelen
Lage literprijs vergeleken met benzine en diesel (momenteel gemiddeld € 0,78 autogas / € 1,70 benzine / € 1,40 diesel).
Afhankelijk van de geldende brandstofprijzen ligt het omslagpunt bij de gegeven consumentenprijs al rond de 15.000 km. per jaar.
U behoudt of verbetert uw vermogen met een vloeibaar-gas-injectie, zie ook LPI installaties. De rij-eigenschappen worden door de inbouw van een autogassysteem niet negatief beïnvloed.
U spaart het milieu, de uitstoot van CO2 verminderd met ca. 10% t.o.v. benzine (bewezen door recent TNO onderzoek).
Over de aanschafprijs van de autogasinstallatie hoeft geen BPM te worden afgedragen en de installatie telt niet mee in de fiscale bijtelling. Aangezien de basisprijs van een benzine-auto t.o.v de diesel goedkoper is, kunnen berijders bij een zelfde bijtelling meer accessoires aanschaffen.
Een gastank is veilig, bij auto-ongelukken komt vaak de gastank als enige ongedeerd uit de strijd.
De gastank neemt geen kofferbak-ruimte meer in beslag, de ring-tank kan in een uitsparing van het reserve-wiel worden geplaatst.
Autogas is goed verkrijgbaar in zowel binnen- als buitenland, in Nederland bij meer dan 2000 tankstations, en in bijvoorbeeld België zijn al 600 tank-gelegenheden. In Duitsland kan men bij meer dan 3500 tankstations LPG verkrijgen.
Dankzij een gelijkmatigere en volledige ontbranding gaat uw motor langer mee.
Nadelen
U betaald iets meer MRB (motorrijtuigenbelasting), zie onze tabel.
Uw brandstofverbruik neemt ca. 15-20% toe.
Omdat de installatie van een LPG gastank in uw auto, de waarde van de auto verhoogd, kan het zijn dat uw verzekeringspremie omhoog gaat.